Page 15 - Jernej Habjan (ur.), Diskurz: od filozofije govorice do teorije ideologije, Dissertationes 19
P. 15
uvod 

ke med izjavljanjem in izjavo velja za ponesrečeno ilokucijo, Ducrotu pa
za vir smisla vseh vrst izjav. Ducrot vsaki izjavi (npr. »Toplo je.«, ki ne
sledi vprašanju o vremenu) pripiše empiričnega producenta, ki jo izreče,
virtualnega govorca, ki je odgovoren zanjo, in vsaj dva virtualna izjavljal-
ca (izjav »Ni toplo.«, »Toplo je.«), ki ju govorec uprizori kot pertinen-
tna za izjavo, da bi se identificiral z enim od njiju in tako priklical njegov
argumentativni topos (Ko je toplo, je sprehod prijeten.). S postuliranjem
tega presežka izjavljalcev nad govorcem Ducrot zameji problem subjek-
ta. A ker se zadovolji z govorčevo uprizoritvijo izjavljalcev in identifika-
cijo z enim, se ne vpraša po instanci, ki predpostavi, da so pertinentni
prav uprizorjeni izjavljalci (tj. da sogovornika zanima govorčevo mnenje
o sprehodu) – ne vpraša se po subjektu nezavedne želje.

V naslednjem poglavju Žagar dopolni predstavitev koncepta toposa
iz tretjega poglavja z obravnavo polifonije, drugega osrednjega koncep-
ta krepke različice Ducrotove teorije argumentacije v jeziku. Ducroto-
vsko argumentativno semantiko tako artikulira z bahtinovsko teoretiza-
cijo polifoničnosti komunikacije. Najprej povzame Ducrotovo teoreti-
zacijo argumentativnega potenciala jezika kot sistema. V jezik kot sis-
tem so po Ducrotu že vpisane določene argumentativne lastnosti, zato lah-
ko jezikovni sistem na nekaterih ravneh argumentira sam po sebi. Ducro-
tov postopek, ki ga Jelica Šumič Riha prikaže kot aplikacijo saussuro-
vske »nelogiške« logike jezika na govor, je potemtakem zdaj rekonstru-
iran kot aplikacija bahtinovske »nelogiške« polifoničnosti govora na je-
zik. Argumentativno tako že v jeziku prevladuje nad informativnim, saj je
semantični opis neke izjave odvisen od njenih možnih nadaljevanj, ne od nje-
nega razmerja do »dejstev«, pri čemer je sklep določen s tistim argumen-
tom, ki sledi argumentativnemu vezniku (npr. besedi ampak v izjavah »To-
plo je, ampak sem utrujen.« in »Utrujen sem, ampak je toplo.«) To argu-
mentativno spremenljivko semantično opredeli že jezik, zato je po Ducro-
tu bahtinovska polifonija pri delu že tu in ne le v diskurzu. Sam jezik omo-
goči govorcu, da na primer s pomočjo besede ampak predstavi vsaj dva para
izjavljalnih položajev, argumenta »Toplo je« in »Utrujen sem« ter sklepa
»Pojdimo na sprehod!« in »Ostanimo doma!«, ter da kot tisti par, s kate-
rim se identificira, označi onega, ki je predstavljen po besedi ampak.

Po tem vstopu v bahtinovsko intervencijo v filozofijo jezika Marko
Kržan razvije nastavke sociološke teorije govorice, kakor jo razbira v raz-
pravah Vološinova, člana t. i. Bahtinovega kroga, in Ducrota. Osnovna
teza je, da sociološke teorije govorice ni mogoče izdelati, ne da bi se ogni-
li dvema ustaljenima načinoma obravnave razmerja med empiričnim
in znanstvenim predmetom jezikoslovja: empirizmu, ki trdi, da lahko
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20