Page 10 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 10
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6

no kritično analizira Nozickovo (neoliberalno) teorijo pravičnosti. Kodel­
ja zaključi, da čeprav je bil na ravni Evropske unije izdelan »konceptu­
alni okvir za oblikovanje sistema primerljivih kazalnikov pravičnosti, ki
dopuš­ča razpravo o pravičnem izobraževalnem sistemu v kontekstu raz­
ličnih obstoječih filozofskih teorij pravičnosti«, vprašanje, kaj je pravičen
izobraževalni sistem, še vedno ostaja odprto.

Tematsko številko nadaljujemo z razpravami Slavka Gabra, Žive Kos
in Veronike Tašner. V razpravi Možnosti in meje konceptualizacij ter praks
ugotavljanja in zagotavljanja kakovosti v vzgoji in izobraževanju pojasnju­
jejo, »da se je večina pristopov k ugotavljanju in zagotavljanju kakovosti v
izobraževanju ujela v mreže instrumentalne odgovornosti in učinkovito­
sti neoliberalnega tipa«, ki se v zadnjih treh desetletjih kažejo predvsem
kot »diskurzi o kakovosti edukacije v povezavi s trgom dela, merjenjem
učinkov in nenehnih sprememb ter kot pojmovanja edukacije kot pozicij­
ske dobrine«. Pri tem izpostavljajo, »da gre v celotnem spektru za kom­
pleksnejši preplet racionalnosti varnosti od zgolj neoliberalno tržne« ter
poudarjajo, da se na tej podlagi »vzpostavljajo priložnosti za oblikovanje
novih racionalnosti« in »širših družbenih premen, h katerim lahko šol­
sko polje pomembno prispeva«.

V razpravi Vzpostavljanje edukacijske meritokracije kot vodilne racio­
nalnosti sodobnega izobraževanja v neoliberalno orientiranih družbah si
avtorji zastavljajo vprašanje »Ali in kakšno prihodnost ima izobraževanje
in znotraj njega, prevladujoča, meritokratska logika?« V tem okviru pri­
kazujejo, »kako in zakaj se je meritokracija strukturirala v edukacijskem
polju, kaj so njene prednosti in kako je z njenimi pomanjkljivostmi«. S
poglobljenim vpogledom v njeno racionalnost (stava na individualno, pa­
met in trud, zaslužnost in personifikacija, storilnost in učinkovitost) po­
jasnjujejo »njeno vztrajanje, njeno privlačnost za pripadnike in pripad­
nice sodobnih družb ter pristajanje slednjih na kriterij, ki ohranja vrsto
zunaj dvoma nepravičnih neenakosti«.

Avtorji v razpravi Premene v družbi, spremembe v šoli koncipirajo za­
mike racionalnosti sodobnih družb in na tem ozadju premišljujejo mo­
gočo in potrebno zamikanje vloge vrtcev in šol. Le-to vidijo v stičiščih
skupnosti kot načinov življenja, ki bi presegli danes prevladujočo neolibe­
ralno logiko komodifikacije naših življenj. Stičišča skupnosti predstavijo
kot »mehanizem, ki bi premišljeno blažil pritiske negotovosti, ki jih s se­
boj prinaša obdobje prehajanja med svetom, ki je do roba še smiselnega za­
pisan kapitalu in mezdnemu delu, ter družbo hibridnih ekonomij« (sode­
lovanja in skrbi za skupno in individualno), ki naj bi predstavljala družbo
prihodnosti. Avtorji v razpravo umestijo tudi predlog mogočega modela
takšnih vrtcev in šol v Sloveniji.

8
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15