Page 9 - Gregor Pobežin, Rimski zgodovinar in pripovedno besedilo, Pripovedno žarišče v Salustijevih monografijah, Dissertationes 16
P. 9
d 

Na freski Vincenza Foppa »Mladi Ciceron pri branju« (Fanciullo
leggente Cicerone) iz ok. 1463, njegovem edinem ohranjenem po-
svetnem delu,1 opazujemo zanimiv prizor: deček sedi na klopi, naslonjen
je na kamnito ograjo balkona, levo nogo je sproščeno položil kar na klop.
V levi roki drži knjigo in je ves zatopljen v branje; tudi na mizici pred njim
leži odprta knjiga, v niši zadaj je videti kup knjig, ki jih je nekdo tja odlo-
žil po uporabi. Da gre res za Cicerona, namiguje napis na naslonu klopi:
M. T. Ciciro.

Slika pripoveduje zgodbo, katere jedro je: »mladi Ciceron bere«. Ven-
dar pa celó oko neizkušenega opazovalca mora opaziti, da na sliki ni čisto
vse tako, kot bi pričakovali na upodobitvi prizora iz obdobja pozne rimske
republike: Ciceron je očitno oblečen v oblačila, značilna za 15. stoletje in
v rokah drži knjigo. Na »dobesedni« upodobitvi bi pričakovali, denimo,
deško tuniko, v rokah bralca pa zvitek. Vendar pa vse »nedoslednosti« te
podobe ne povedo skoraj ničesar o Ciceronu; iz podobe ja razvidno zgolj,
da je (nas sliki) očitno mlad, še deček. Misel, da morda rad bere, je že spe-
kulacija, ki jo je v vsebino slike vnesel opazovalec, »učeni bralec zgodbe«,
ki morda pozna Ciceronovo življenje neodvisno od slike. Jedro zgodbe pa
je vendar nedotaknjeno: mladi Ciceron bere. O samem slikarju kaj pove iz-
bira teme za podobo, dokazljive tehnike, morda vidne poteze čopiča. Spe-
cifična ikonografija še največ pove o slikarski umetnosti 15. stoletja.

Vsaka pripoved mora biti nujno o nečem. Uvodna misel Homerjeve
Iliade »pesem, boginja, zapoj o jezi Pelida Ahila« vsebuje natanko to te-

1 H. Jones, R. Kilpatrick, Cicero, Plutarch, and Vincenzo Foppa: Rethinking the Medici
Bank Fresco, International Journal of the Classical Tradition 13 (2007), št. 3, 369.
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14