Page 9 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 9
Etika in šola

Marjan Šimenc in Mitja Sardoč

Tematika etike za sodobni šolski prostor predstavlja nenehni izziv,
na katerega je mogoče odgovarjati predvsem z neprestano refleksi­
jo. Razloga za ta položaj sta vsaj dva. Na eni strani za sodobne druž­
be velja specifično nelagodje v odnos do morale.

Richard Sennett viru tega nelagodja pravi korozija značaja v sodob­
nem kapitalizmu. S tem meri na imperativ fleksibilnosti, ki ga sodobne
družbe nalagajo posamezniku. Imperativ zahteva: »Vse življenje se iz­
obražuj, pripravi se na to, da boš večkrat v življenju zamenjal službo. Uspo­
sobi se, da se boš lahko prilagajal različnim zahtevam delovnega mesta …«
Fleksibilnost in prilagodljivost sta danes predstavljeni kot cilj, h kateremu
se teži, kot vrlini, ki sta tako pomembni, da sta uvrščeni med zapisane cilj­e
izobraževalnega sistema. Po drugi strani pa se v medosebnih odnosih pri­
čakuje zavezanost, držanje besede, vztrajanje, pričakuje se, da se oseba gle­
de svojih temeljnih zavez ne bo spremenila. Na ravni skupnosti se priča­
kuje podobno nefleksibilnost: glede temeljnih načel skupnega življenj­a se
pričakuje pripravljenost zavzemati se zanj, fleksibilnost pa se tu poimenu­
je nenačelnost, oportunizem. Francis Fukuyama to poimenuje velika dis­
rupcija v modele družbenega življenja industrializiranega sveta, ki je na
eni strani povezana z ekonomsko modernizacijo, po drugi pa z vrsto indi­
katorjev, kot so zlom nuklearne družine, razporoke, otroci, rojeni nepo­
ročenim staršem, kriminal, zlorabe otrok, alkoholizem in zloraba drog.
John Hendry temu pravi domnevni kolaps moralne avtoritete. Socialna
statistika po njegovem mnenju ne podpira Fukuyamove teze, da imamo
opravka s kolapsom moralnih vrednot. Podatki pa napeljujejo k tezi, da so
omajane tradicionalne moralne avtoritete in institucije, povezane z njo, s

7
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14