Page 11 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 11
klaudija šterman ivančič ■ bralna (ne)pismenost in raziskava pisa

pa, da z odgovarjanjem na vprašanja, katere spremembe so potrebne, da
bomo šolo približali potrebam učencev s posebnimi potrebami, pridemo
do spoznanj, da so rešitve pravzaprav univerzalne: Kar je dobro zanje, je
dobro za vse učence v šoli, ne glede na njihove kognitivne in telesne zmož­
nosti. Ob tem izpostavi problematiko današnjih učnih načrtov, standar­
dov znanja, sistema preverjanja znanja, učne motivacije, domačih nalog in
sistema usmerjanja otrok s posebnimi potrebami. Zaključuje, da je sodob­
na šola v omenjenih sestavinah ovirana na poti k šoli za različnost – šoli,
ki bo podprla različne učence, ne glede na njihove učne dosežke, SES in
druge značilnosti.

V zadnjem prispevku Opismenjevanje otrok s slepoto Aksinja
Kermauner izpostavi problematiko razvoja bralne pismenosti pri otrocih
s slepoto. Poudarja, da opismenjevanje otrok s slepoto zaradi uporabe bra­
jice poteka drugače kot pri videčih sovrstnikih, zato je pomembno, poleg
razvoja besedišča, orientacije in koordinacije z načrtovanimi vajami, tudi
razvijanje taktilnih spretnosti. Zaključuje, da je le ob sistematičnih tipnih
spodbudah, prilagojenih materialih, sistematičnem delu in čim zgodnej­
ši celostni obravnavi otrok s slepoto mogoče, da bodo ti tudi na področju
bralne pismenosti dosegli svoje videče vrstnike .

Številko zaključujemo s tremi recenzijami. Prva je recenzija
monografije z naslovom Understanding PISA’s Attractiveness: Critical
Analyses in Comparative Policy Studies, kjer Nika Šušteršič izpostavi, da
se monografija ukvarja predvsem z vprašanjem privlačnosti PISE za nacio­
nalne oblikovalce politik, pri čemer prispevki v veliki meri izhajajo iz ana­
liz medijskih diskurzov in nacionalnih političnih dokumentov. V mono­
grafiji so predstavljene analize odzivov na rezultate PISA v državah, ki na
preizkusu PISA dosegajo povprečne ali podpovprečne rezultate, in odzi­
vov v državah, ki na omenjenem preizkusu dosegajo najvišje rezultate. Pri
tem se skozi celotno delo izpostavlja pomen referenčnih družb ter projekcij
(tudi avtoprojekcij) pri oblikovanju nacionalnih izobraževalnih politik.

Sledi recenzija monografije z naslovom Reading Achievement
and Motivation in Boys and Girls - Field Studies and Methodological
Approaches. V njej Gašper Cankar poudari, da monografija predstavlja ce­
lovit pregled področja teorije motivacije za branje in bralne dosežke, v njej
pa so predstavljena tako teoretska izhodišča kot tudi konkretne raziskave
in meta študije. V knjigi se različni avtorji spoprimejo z vprašanjem raz­
lik med spoloma in zgodovinskim razvojem pojmovanja omenjenih raz­
lik. Del monografije je posvečen tudi okoljskim dejavnikom, ki vplivajo
na motivacijo učencev za branje, poudarjen pa je tudi pomen vpliva neena­
kosti na motivacijo za branje in bralne dosežke. Avtor recenzije zaključi,
da nas monografija uči, da bi moral biti eden glavnih ciljev šolanja ravno

9
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16