Page 7 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 7
lna (ne)pismenost in raziskava PISA

Klaudija Šterman Ivančič

Raziskava PISA je dolgoročni program ugotavljanja znanja in spret­
nosti učencev ter učenk v državah članicah OECD in državah part­
nerkah. V Sloveniji jo na Pedagoškem inštitutu izvajamo od leta
2006, z raziskavo pa ugotavljamo bralno, matematično in naravoslovno
pismenosti slovenskih 15-letnikov. Prispevki v tej številki temeljijo na zad­
njih rezultatih raziskave iz leta 2018, ko je bil v raziskavi ponovno pouda­
rek na ugotavljanju bralne pismenosti. V raziskavi je sodeloval 6.401 dijak
in dijakinja ter učenec in učenka iz 302 srednješolskih izobraževalnih pro­
gramov, 43 osnovnih šol in dveh ustanov za izobraževanje odraslih.

Odkar v Sloveniji izvajamo raziskavo PISA, se izmed vseh treh pre­
verjanih pismenosti kot najšibkejše področje kaže ravno bralna pisme­
nost. Leta 2009, ko je bila bralna pismenost v raziskavi prvič poudarjeno
področj­e preverjanja, so slovenski 15-letniki na mednarodni lestvici so­
delujočih držav dosegli rezultat pod povprečjem OECD. Posledično so
se začela v slovenskem šolskem in raziskovalnem prostoru odpirati nova
vprašanja, ki so skušala nasloviti vzroke za tovrsten rezultat in identificira­
ti situacijske, psihološke in socialne dejavnike, ki se z bralno pismenostjo
posredno ali neposredno povezujejo. Podpovprečne rezultate smo kasneje
zabeležili še v letu 2012, v ciklu raziskave PISA 2015 pa so slovenski 15-let­
niki ponovno dosegli rezultat nad povprečjem držav OECD. Podobno
kažejo tudi podatki iz leta 2018, ki so za ugotavljanje trendov zaradi po­
novnega poudarka na preverjanju bralne pismenosti najbolj relevantni.

Na prvi pogled smo lahko z nadpovprečnimi rezultati seveda za­
dovoljni, saj do določene mere kažejo na uspešnost naših dijakov in dija­
kinj v primerjavi z vrstniki iz drugih držav OECD. V kolikor pa želimo

https://doi.org/10.32320/1581-6044.31(1-2)5-10 5
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12