Page 10 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 5-6: Znanje, motivacija in pogoji učenja v luči mednarodnih primerjav TIMSS in PISA, ur. Barbara Japelj Pavešić in Klaudija Šterman Ivančič
P. 10
šolsko polje, letnik xxviii, številka 5–6

raziskavo PISA, ki pa se poleg ugotavljanja kurikularnih znanj osredotoča
na uporabo le-teh pri reševanju vsakdanjih problemskih situacij in na ugo-
tavljanje učinkovitosti uporabe v šoli prid­ obljenega znanja.

Program mednarodne primerjave dosežkov učencev in učenk PISA
je dolgoročni program ugotavljanja znanja in spretnosti učencev in učenk
v državah članicah Organizacije za ekonomsko sodelovanje in razvoj
(OECD) in državah partnerkah. Njen namen je zagotavljati mednaro-
dno primerljive kazalnike o izobraževalnih sistemih za potrebe obliko-
vanja t. i. na podatkih temelječih politik. Raziskava je bila v mednaro-
dnem prostoru prvič izvedena leta 2000 in od takrat sodelujoče države na
tri leta ugotavljajo ravni bralne, matematične in naravoslovne pismenosti
učencev in učenk v starosti 15 let, kar za večino držav pomeni približno ob
koncu obveznega izobraževanja. V Sloveniji so v raziskavo vključeni pra-
viloma dijaki in dijakinje 1. letnikov srednjih šol in gimnazij. Raziskavo v
sodelovanju s šolami izvaja Pedagoški inštitut. Leta 2015 je bilo poudarje-
no področje merjenja v raziskavi naravoslovje. Na omenjeni bazi podat-
kov temeljijo tudi vsi prispevki PISA, vključeni v to izdajo. V Sloveniji je
v razi­skavi PISA 2015 sodelovalo 6.406 dijakinj in dijakov ter učencev in
učenk, kar predstavlja 300 srednješolskih izobraževalnih programov, ob
tem pa še 33 osnovnih šol in dve ustanovi za izobraževanje odraslih.

Pri pripravi tematske številke sva urednici stremeli predvsem k temu,
da bralcem ponudiva pomembne ugotovitve obeh študij, katerih upošte-
vanje in aplikacija lahko v praksi poučevanja pomembno izboljšata sam
proces učenja, poučevanja in povezovanja med šolo, starši in učitelji. Obe
raziskavi stalno poročata o problemu slabe motivacije za učenje in splo-
šnega blagostanja v šolskem kontekstu med našo mladino, ki je tokrat v
ospredju pozornosti v zbranih prispevkih.

Sklop štirih prispevkov o izsledkih raziskave TIMSS 2015 pomeni
nadaljevanje primarnih objav mednarodnih in nacionalnih poročil ter
prispevkov za ožjo strokovno javnost v področnih izobraževalnih revi-
jah. V prvem avtorica ponovno postavi v ospredje merjenje in raziskova-
nje akademskega znanja, ki ostaja temelji in glavni cilj raziskave TIMSS
po svetu, čeprav se trend uporabe raziskovalnih podatkov nagiba k upora-
bi pretežno ozadenjskih podatkov iz raziskav, ter večinoma le za pojasnje-
vanje okoliščin pridobivanja znanja, tudi pri nas.

Prispevek o poučevanju matematike v četrtem razredu prinaša jasen
vpogled v prakse poučevanja, kakor jih vidijo učitelji in kot jih zaznavajo
učenci. Z veljavnimi statistikami avtorici prikažeta problem neučinkovi-
te razlage snovi in v redno poučevanje slabo umeščenega sistema dodelje-
vanja in opravljanja domačih nalog, dveh temljenih prvin dobrega pouče-
vanja začetne matematike. Ugotovita prevladujoči pomen motivacije nad

8
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15