Page 16 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 16
šolsko polje, letnik xxviii, številka 1–2

­Rawlsa), ohranja nedoločljivost pomena samega pojma, začenši že z vpra­
šanjem, kaj etika sploh je.

Preden pa nadaljujem v smeri, ki jo nakazuje pravkar zapisano vpra­
šanje, ki se nanaša na izhodiščna določila glede pojma etike ali etike kot
discipline, naj začnem z anekdotično ilustracijo, ki ponazarja nekatere
značilne razsežnosti problema. Samo kake tri mesece pred razdružitvijo
Češkoslovaške, jeseni 1992, sem se udeležil evropske konference direktor­
jev edukacijskih raziskovalnih inštitutov v Nitri na Slovaškem. Konferen­
ca, ki sta jo poldrugo desetletje na vsake dve leti prirejala Svet Evrope in
Unesco – leta 1990 je bila prelomna konferenca na Bledu še vedno v Jugo­
slaviji –, je privabila udeležence z obeh strani takrat že odgrnjene železne
zavese. V zanosni atmosferi velikih pričakovanj od procesov globalizaci­
je, demokratizacije in liberalizacije ter priložnosti za izobraževanje v vse­
stranskem »odpiranju« družb je bilo precej besed o vsebinah in smislih
prihajajočih šolskih reform, ki naj bi uresničile v tistem času izumljeno
učečo se družbo. V eni od sekvenc zadevne konference je kar nekaj kole­
gov iz nekdanjih socialističnih držav menilo, da kaže uvajati v pouk/šol­
ske programe »etiko«, ker da bi s tem pripomogli k premagovanju ovir, ki
jih je »komunistična ideologija« zapustila v glavah. Posamezni razprav­
ljalci so celo menili, da so leta komunizma botrovala razprostranjeni »hi­
pokriziji« v družbi, kar naj bi pomenilo izziv za učitelje in za vzgojno­
-izobraževalni sistem sploh pri spopadanju z dediščino nedemokratične
ureditve. Vrsta zahodnih udeležencev je bila ob tem velikem interesu za
»etiko« v kurikulumu nekoliko presenečena. Zato so spraševali, kaj prav­
zaprav zagovorniki povečevanja navzočnosti »etike« v vzgoji in izobraže­
vanju mislijo; ali jim gre morda za poučevanje o, denimo, etiki Aristotela
in Kanta ali pa morda le ne mislijo na nekaj, kar bi bilo primerneje poime­
novati moralna vzgoja? Dileme do konca konference nismo razrešili. In če
še nekoliko nadaljujem na anekdotični ravni, se spominjam tudi drugih
konferenc (npr. v režiji Unesca), na katerih so vedno znova vzniknile zah­
teve po »etiki« v izobraževanju, praviloma s strani delegatov dežel, ki jih
ne bi mogli šteti ravno za zgledno liberalno demokratične, če že ne za to­
talitarne, kot so npr. Iran, Turčija, Singapur ali Kitajska. V vseh omenje­
nih primerih je zanimivo to, da se vprašanje Kaj je »etika«? in v tem okvi­
ru vednost o tem, kaj je dobro in zlo, postavlja kot samoumevno, torej kot
nekaj, kar ni treba pojasnjevati.

Iz tega sledi ne ravno znanstveno verodostojen sklep, da pojem »eti­
ke« lahko zastopa doktrino ali pravzaprav ideologijo, ki se po navadi le­
gitimira z namero po vzgoji »dobrih državljanov«. Tovrstno ideologijo –
kot pravzaprav vsako drugo – določa predstava o »celosti« družbe. Ta pa
se vzpostavlja, na kratko povedano, z izključevanjem tistega ali nečesa, kar

14
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21