Page 150 - Šolsko polje, XXIX, 2018, no. 1-2: The Language of Neoliberal Education, ed. Mitja Sardoč
P. 150
šolsko polje, letnik xxix, številka 1–2

Razpakiranje uporabe in posledic neoliberalnega jezika
v strategijah izobraževanja Russell group

Russell Group združuje štiriindvajset elitnih britanskih javnih univerz
in igra vodilno vlogo pri vplivanju na vrednote, ambicije in prakse do-
mačih ter mednarodnih visokošolskih ustanov. Ta kvantitativna anal-
iza vsebine torej ustrezno preučuje najnovejše izjave o izobraževalnih
strategiji posameznih članic omenjene skupine, da bi identificirale ped-
agoške in institucionalne trende ter smernice. Ugotovitve kažejo, da so
te izjave pretežno prežete z neoliberalnimi diskurzivnimi primerami o
globalnei konkurenčnosti, instrumentalizmu, zaposljivosti ter zadovoljst-
vu strank, ki učinkovito oz. primarno izenačujejo univerzitetno izobraz-
bo s profesionalnim razvojem in raziskovanje z gospodarsko koristnost-
jo. Nasprotno pa v večini teh trditev skorajda ni prisotno tradicionalno
poslanstvo univerz ter cilji negovanja intelektualne radovednosti, ki pro-
movira akademsko svobodo, ustvarja čisto znanstveno znanje in spodbuja
značaj ter vestno državljanstvo. Ta študija kaže, da sedanji in dolgoročni
načrti Russell Group za pedagogiko in raziskave močno odražajo jezik
neoliberalne politične agende za visokošolsko izobraževanje in so v veli-
ki meri opustili zgodovinsko humanistična in prosvetiteljska načela in za-
veze univerze. Nadalje je obravnavano, kaj to pomeni za poučevanje in
učenje na britanskih univerzah.
Ključne besede: neoliberalno izobraževanje, analiza vsebine, Humboldov
model, zaposljivost, Russell Group, instrumentalizem
Mark Olssen

Neoliberalism and Laissez-faire: The Retreat from Naturalism

This article starts by restating the core theoretical differences between lib-
eralism and neoliberalism, most essentially concerning the principle of the
active or positive state that I have claimed characterizes neoliberal gov-
ernmentality, premised upon a distinction between naturalistic and an-
ti-naturalistic views of state functioning and entailing the abandonment
or severe qualification of laissez-faire. Of the differences between liberal
and neoliberal government, I will recommit to my original thesis of the
distinction between the positive state and the erosion of laissez-faire, as
well as to the distinction between naturalism and anti-naturalism as be-
ing important to understanding the two variants of liberalism and to un-
derstanding as well the anti-democratic tendencies of the neoliberal vari-
ant. Here I will maintain that the key neoliberals in a theoretical sense are
the European ordo liberals, such as Walter Eücken and Wilhelm Röpke;
as well as US writers such as James Buchanan (Public Choice theory) and

148
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155