Page 12 - Marjan Šimenc (ur.), Razvoj državljanske vzgoje v Republiki Sloveniji, Dissertationes 22, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2012
P. 12
 Razvoj državljanske vzgoje v Republiki Sloveniji

koliko bolj na splošno, opazimo še eno pomembno podobnost: predme-
ti zapolnjujejo določen manko v družboslovnih vsebinah v programu
za višje razrede osnovne šole, kjer družboslovje in humanistiko zasto-
pata (vsaj v obveznem programu) zgolj zgodovina in deloma geografija
(tako je bilo tako v osemletni kot je v devetletni osnovni šoli). Tako de-
nimo tema religij v programu osnovne šole nima ustreznega mesta. Re-
ligije so seveda obravnavane v zgodovinski in geografski perspektivi pri
obravnavanih dveh specifičnih predmetih, kjer pa razumljivo umanjka
ustrezna religiološka in družbena obravnava. Tema religij je tako posta-
la stalnica v predmetih, ki so namenjeni državljanski (politični) vzgoji.

Državljanska vzgoja je seveda v nasprotju z eno od temeljnih socia-
lističnih idej, namreč idejo ukinitve države same, in učni načrt za druž-
beno-moralno vzgojo iz leta 1983 se s to idejo povsem sklada. V učnem
načrtu so uporabljene besede in besedne zveze družba, družbena sku-
pnost, dežela, tudi domovina, nikoli pa država. Vendar pa ima družbe-
no-moralna vzgoja mnoge elemente politične vzgoje, seveda v skladu s
socialistično doktrino, hkrati pa je vsebinsko mnogo širša in vključu-
je teme s področja psihologije (odraščanje, spolnost, načrtovanje druži-
ne), sociologije (o družbenih skupinah), ekonomije, religije in mednaro-
dnih odnosov. Prav to tematsko širina družbeno-moralne vzgoje, ki pre-
sega teme politične oziroma državljanske vzgoje, nasledijo tudi predme-
ti, ki družbeno-moralno vzgojo v učnem načrtu nadomestijo. Spremem-
ba družbene ureditve idejo ukinitve države ukine in državljanska vzgoja
postane sestavni del osnovnošolskega programa, na način kot jo pozna-
jo druge liberalne demokracije. Vendar pa učni načrt državljanske vzgo-
je in etike iz leta 1999 hkrati ohrani paleto drugih tem, ki državljansko
vzgojo po vsebini presegajo. Seveda so te teme prilagojene novim druž-
benim razmeram. Še zmerom tako zasledimo teme, kot so na primer od-
nosi v družini, čeprav je premik v smeri ožje državljansko-vzgojnih tem
opazen. Nov učni načrt iz leta 2011 tematski obseg predmeta še nekoli-
ko zoži, predvsem ni več psiholoških tem (npr. družine, problemov od-
raščanja), vendar pa mora, v skladu z v zakonu spremenjenim imenom
predmeta, dodati domovinsko vzgojo. Kljub temu tudi novi učni načrt
vsebuje teme, ki v ožje področje državljanske vzgoje ne sodijo.

Leta 2008 je Strokovni svet RS za vzgojo in izobraževanje sprejel pre-
novljeni učni načrt za predmet, in sicer pod spremenjenim imenom dr-
žavljanska in domovinska vzgoja ter etika. Predvideno je bilo, da se novi
učni načrt začne izvajati v šolskem letu 2009/2010, vendar je bil začetek
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17