Page 21 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: učenje in poučevanje na daljavo - izkušnje, problemi, perspektive. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2022. Digitalna knjižnica, Dissertationes 43
P. 21
poučevanje in motivacija za br anje: r azlike po spolu in izobr aževalnem progr amu

izobraževalni program, ii) ali je kateri od navedenih vidikov odnosa z uči-
teljem in učiteljevega poučevanja pri pouku slovenščine značilen napoved-
nik dijakove notranje motivacije za branje in iii) ali prihaja pri tem do raz-
lik v učinkih napovednikov glede na spol in izobraževalni program, ki ga
dijak obiskuje.

2 Metoda
2.1 Vzorec
Za namene raziskave smo uporabili podatke raziskave PISA 2018, kamor
so v Sloveniji vključeni vsi dijaki in dijakinje, stari med 15 let in 3 mesece
in 16 let ter 2 meseca, ne glede na izobraževalni program, ki ga obiskuje-
jo. Vzorčenje je v raziskavi PISA večstopenjsko in stratificirano, zaradi za-
gotavljanja reprezentativnosti vzorca po izobraževalnih programih pa so v
Sloveniji v vzorec zajeti vsi srednješolski izobraževalni programi in nekaj
naključno izbranih osnovnih šol ter institucij za izobraževanje odraslih.
V raziskavi PISA 2018 je sodeloval 6.401 dijak in dijakinja. Za potre-
be analiz smo iz vzorca izločili 15-letnike, vključene v osnovno šolo in tis-
te, ki so obiskovali programe nižjega poklicnega izobraževanja. Za slednje
namr­ eč nimamo vseh podatkov, ki jih potrebujemo za naše analize. Konč-
ni vzorec, vključen v analize, zajema reprezentativni vzorec 6.074 15-let-
nih dijakov in dijakinj, od tega 2.882 (47,4 %) deklet in 3.192 (52,6 %) fantov.
2.054 (33,8 %) dijakov in dijakinj je obiskovalo program splošne in strokov-
ne gimn­ azije, 2.578 (42,4 %) program srednjega strokovnega izobraževanja
in 1.442 (23,7 %) program srednjega poklicnega izobraževanja.

2.2 Pripomočki
Dijaki in dijakinje so po dvournem preizkusu z nalogami iz bralne pisme-
nosti v raziskavi PISA 2018 izpolnjevali Vprašalnik za dijake in dijakinje.
Izpolnjevanje le-tega traja približno 40 minut, z njim pa se v okviru raz-
iskave ugotavljajo spremljajoči dejavniki dosežkov. Za potrebe pričujoče
študije smo se v analizi osredotočili na vprašanja, s pomočjo katerih so di-
jaki in dijakinje ocenili lastno zaznavo učiteljeve socialno-čustvene opo-
re pri pouku slovenščine, učiteljevega zastavljanja jasnih ciljev pri pouku
slovenščine, učiteljevega individualnega pristopa pri poučevanju, njegove
spodbude pri pouku v smislu zaupanja v spretnosti dijakov in razumeva-
nja njihovega procesa učenja, učiteljeve povratne informacije pri pouku slo-
venščine, učiteljevega navdušenja pri poučevanju in discipline, ki jo učitelj

21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26