Page 18 - Melita Puklek Levpušček et al., Dejavniki bralne pismenosti v raziskavi PISA 2009, Dissertationes 21
P. 18
 Dejavniki bralne pismenosti v raziskavi pisa 2009
Končni cilj raziskave PISA je tako ugotavljanje treh vrst pokazateljev
znanja učencev:
- osnovni pokazatelji omogočajo vpogled v osnovne značilnosti in ravni
znanja ter spretnosti učencev na merjenih področjih;
- pojasnjevalni pokazatelji nakazujejo, kako so izkazana znanja in spre-
tnosti povezana s pomembnimi demografskimi, socialnimi, gospodar-
skimi in izobraževalnimi spremenljivkami;
- pokazatelji trendov izvirajo iz zbirk podatkov več ciklov in na podla-
gi njih ugotavljamo spremembe v dosežkih in povezavah med dosežki
učencev, omogočajo pa tudi ugotavljanje spremljajočih dejavnikov do-
seženega znanja na ravni učencev in šole (ibid.).

Mednarodni tehnični standardi v raziskavi PISA 2009

Že v oktobru 2006 je Mednarodni svet raziskave PISA (PGB) pri-
čel oblikovati t. i. tehnične standarde raziskave PISA 2009. Njihov sku-
pni cilj je zagotoviti zanesljive in veljavne podatke, pridobljene po eno-
tnih postopkih v vseh sodelujočih državah. Končen dokument vsebuje
tri kategorije standardov:
- standardi, ki se nanašajo na kakovost podatkov v smislu mednarodne

primerljivosti,
- standardi, ki opredeljujejo postopke delovanja na nacionalni ravni z na-

menom časovne usklajenosti med sodelujočimi državami, in
- standardi o poročanju rezultatov.

Med množico tehničnih standardov naj omenimo le nekatere, ki
bodo pripomogli k ustvarjanju celotne slike o raziskavi PISA 2009:
- Ciljna populacija: V raziskavi PISA sodelujejo dijaki, ki so v času testi-

ranja stari od 15 let in 3 mesece do 16 let in 2 meseca ter obiskujejo naj-
manj 7. razred osnovne šole.
- Obdobje testiranja: Vključuje 6 zaporednih tednov v šolskem letu (ne
prvih 6 tednov). Začetek testiranja poteka po natanko treh letih od za-
četka testiranja v prejšnjem ciklu raziskave PISA. V Sloveniji poteka te-
stiranje v marcu in aprilu.
- Velikost vzorca dijakov oz. učencev: Minimalno število vključenih di-
jakov oz. učencev v vzorec je 4500. V primeru manjšega števila dijakov
oz. učencev v ciljni populaciji je zajeta celotna ciljna populacija. Njiho-
va odzivnost oz. sodelovanju na »PISA testu« mora biti najmanj 80 %.
V primeru dodatnih opcij vzorčenja, ki se lahko izvedejo na željo po-
samezne države, je minimalno zahtevano število dodatnih testirancev
1500.
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23