
Pravičnost in kakovost v vzgoji in izobraževanju – med preteklostjo in prihodnostjo.
Urednik(i): Sardoč, Mitja
Vrsta gradiva: znanstvena monografija
Ključne besede: pravičnost, kakovost, enake možnosti, vzgoja, izobraževanje
Leto izdaje: 2025
Obseg: 206 strani
ISBN-13 (PDF): 978-961-270-368-4
ISBN-13 (HTML): 978-961-270-369-1
Licenca: Creative Commons BY-NC-SA 4.0 International
Način citiranja:
APA 7:
Sardoč, M. (2025). Pravičnost in kakovost v vzgoji in izobraževanju – med preteklostjo in prihodnostjo. Pedagoški inštitut. https://www.doi.org/10.32320/978-961-270-368-4
MLA 9:
Sardoč, Mitja. Pravičnost in kakovost v vzgoji in izobraževanju – med preteklostjo in prihodnostjo. Pedagoški inštitut, 2025, https://www.doi.org/10.32320/978-961-270-368-4
Chicago 17:
Sardoč, Mitja, ur. 2025. Pravičnost in kakovost v vzgoji in izobraževanju – med preteklostjo in prihodnostjo. Pedagoški inštitut. https://www.doi.org/10.32320/978-961-270-368-4
Večavtorska znanstvena monografija z urednikom Pravičnost in kakovost v vzgoji in izobraževanju – med preteklostjo in prihodnostjo obravnava kompleksno razmerje med pravičnostjo, enakostjo in kakovostjo v vzgojno-izobraževalnih sistemih. Z interdisciplinarnim pristopom, ki združuje filozofske, sociološke in politološke perspektive, delo raziskuje, kako se zgodovinski in sodobni družbeni procesi odražajo v izobraževalnih politikah ter kako neoliberalne paradigme vplivajo na konceptualizacijo pravičnosti in kakovosti.
Temeljni koncepti
Knjiga se osredotoča na tri ključne teme: pravičnost, enake možnosti in kakovost v izobraževanju. Pravičnost je obravnavana skozi prizmo filozofskih razprav, zlasti Aristotelovega pojmovanja pravičnosti kot vrline in Rawlseve teorije pravičnosti. Avtorji poudarjajo, da pravičnost v izobraževanju presega zgolj enakost dostopa, saj zahteva upoštevanje individualnih in družbenih okoliščin, kot so socialno-ekonomski položaj, kulturni kapital in naravne danosti. Enake možnosti so analizirane v kontekstu družbene mobilnosti in neoliberalnih politik, ki pogosto reproducirajo neenakosti namesto, da bi jih odpravljale. Kakovost pa je razumljena kot večdimenzionalni pojem, ki ni le tehnični ali merljiv, temveč tudi družbeni konstrukt, pogojen z normativnimi in ideološkimi predpostavkami.
Posebno pozornost knjiga namenja vplivu neoliberalizma na izobraževanje. Neoliberalne politike, ki poudarjajo tržno usmerjenost, tekmovalnost in individualizem, so kritično ovrednotene kot dejavniki, ki pogosto spodkopavajo ideale pravičnosti. Avtorji opozarjajo, da meritokracija, čeprav privlačna kot koncept, v praksi pogosto vodi do utrditve obstoječih družbenih hierarhij. Namesto resnične enakosti možnosti se pogosto vzpostavljajo mehanizmi, ki dajejo prednost že privilegiranim skupinam, kar dodatno poglablja neenakosti. Pomemben je poudarek na kazalnikih pravičnosti. Le-ti omogočajo merjenje neenakosti v izobraževanju, hkrati pa razkrivajo kompleksnost povezav med družbenim okoljem, izobraževalnimi politikami in posameznikovimi dosežki. Knjiga prav tako obravnava vpliv družbenega in kulturnega kapitala, kot ga je opredelil Bourdieu, ter poudarja, kako družbene neenakosti vplivajo na izobraževalne izide.
Kritična analiza in družbeni kontekst
Knjiga kritično obravnava vpliv globalnih trendov, kot so raziskave PISA in OECD-jeve politike, ki pogosto vsiljujejo standardizirane pristope k izobraževanju. Avtorji opozarjajo, da ti trendi lahko zanemarijo lokalne posebnosti in poglobljajo razlike med državami ter znotraj njih. Posebej problematična je vloga “kulture objektivnosti” in “big data”, ki obljubljata nevtralnost, a pogosto služita kot orodje za upravičevanje neoliberalnih politik. Delo prav tako raziskuje koncepte, kot so nasilje v šolah, socialna kohezija in domoljubje, ter njihovo vlogo v izobraževalnem procesu. Nasilje je obravnavano kot odraz širših družbenih problemov, ki se zrcalijo v šolskem okolju, medtem ko domoljubje sproža vprašanja o uravnoteženju nacionalne identitete z inkluzivnostjo.
Zaključek
Pravičnost in kakovost v vzgoji in izobraževanju je pomemben prispevek k razumevanju napetosti med pravičnostjo, enakostjo in kakovostjo v sodobnih izobraževalnih sistemih. Knjiga združuje teoretsko poglobljenost z analizo praktičnih izzivov, pri čemer izpostavlja, da pravičnost v izobraževanju ni zgolj tehnično vprašanje, temveč globoko etično in politično. Z opozarjanjem na pasti neoliberalnih pristopov in poudarjanjem potrebe po celostnem pristopu k izobraževalnim reformam delo vabi k premisleku o tem, kako lahko vzgoja in izobraževanje prispevata k pravičnejši družbi. S svojo interdisciplinarno naravo in kritičnim pristopom je knjiga dragocen vir za raziskovalce, oblikovalce politik in vse, ki jih zanima prihodnost izobraževanja.
Vsebina
- Mitja Sardoč │Pravičnost in kakovost v vzgoji in izobraževanju – med preteklostjo in prihodnostjo
- Mitja Sardoč│Neoliberalizem v vzgoji in izobraževanju
- Mitja Sardoč│Pravičnost in enake izobraževalne možnosti
- Zdenko Kodelja│Elementi za oceno pravičnosti in kakovosti vzgoje in izobraževanja
- Ingrid Kodelja│Aristotel o kakovosti
- Zdenko Kodelja│Pravičnost
- Ingrid Kodelja│Kazalniki pravičnosti v izobraževanju
- Slavko Gaber, Veronika Tašner│Pravičnost, učinkovitost in izobraževalna politika
- Živa Kos│Mehanizmi kakovosti in enake možnosti
Prenosov: 11