Poslanstvo
Poslanstvo Pedagoškega inštituta je razvoj edukacijskih znanosti in ustreznih znanstvenih metodologij, pri čemer spodbujamo interdisciplinarno in multidisciplinarno povezovanje ter sodelovanje z drugimi znanstvenimi ustanovami v Sloveniji in tujini. Z diseminacijo znanstvenih izsledkov prispevamo tudi k razvoju pedagoške prakse.
Pedagoški inštitut svoje poslanstvo in vizijo uresničuje z znanstveno-raziskovalnim delom, usmerjenim na specifična tematska področja, ki jih bomo raziskovali interdisciplinarno in multidisciplinarno, s prispevki različnih edukacijskih ved: sociologije izobraževanja in znanja, komparativne edukacije, filozofij vzgoje, pedagoške antropologije, razvojne, pedagoške in socialne psihologije, pedagogike, jezikoslovje, feministične teorije, epistemologije, diskurzivnih študij, kritične teorije družbe idr.
Tematski sklopi raziskovanja:
- Razvijanje in raziskovanje kakovosti predšolske vzgoje in izobraževanja
- Spremljanje in evalvacija učinkovitosti in kakovosti slovenskega izobraževalnega sistema v mednarodni perspektivi
- Razvoj in utrjevanje raziskovalnih področij feministične teorije in študij spolov v edukaciji
- Kritična analiza vloge in položaja znanja in izobraževanja v družbi
- Sistematično raziskovanje in razvoj strategij socialnega vključevanja otrok in mladostnikov v izobraževalni sistem, zlasti kulturno in socialno ranljivih skupin
- Spodbujanje opolnomočenja mladih za aktivno državljanstvo
- Razvijanje socialnih in čustvenih ter motivacijskih dejavnikov učenja in poučevanja
- Razvoj področja filozofije vzgoje
- Razvoj področja filozofije za otroke
- Raziskovanje raznojezičnosti v vzgoji in izobraževanju
- Raziskovanje retorike in argumentacije v vzgojno-izobraževalni praksi
- Spremljanje razvoja, evalvacija in raziskovanje visokega šolstva
Svojo dejavnost opravlja v okviru nacionalnega raziskovalnega programa kot javno službo. Poleg tega opravlja tudi dejavnosti za druge naročnike, v obsegu in na način, določen s programom razvoja in letnim načrtom. Temeljne dejavnosti:
- povezovanje s sorodnimi domačimi in mednarodnimi ustanovami;
- izpolnjevanje statusnih, kadrovskih in infrastrukturnih pogojev za vključevanje v stalna omrežja mednarodnega edukacijskega raziskovanja (OECD, IEA študije, Evropska unija, Svet Evrope itd.);
- usposabljanje in podiplomsko izobraževanje raziskovalcev;
- svetovanje in diseminacija rezultatov raziskovalnega dela;
- usmerjanje raziskovanja na področja, ki so za Slovenijo strateško pomembna;
- organizacija in izvedba seminarjev, strokovnih srečanj in mednarodnih konferenc;
- sodelovanje sodelavcev inštituta v dodiplomskem in podiplomskem pedagoškem delu;
- vključevanje v mednarodno raziskovalno dejavnost.
Status
Leta 1965 je Pedagoški inštitut ustanovila takratna vlada Republike Slovenije, z letom 1970 pa je ustanoviteljske pravice prevzela Univerza v Ljubljani. Leta 1995 je Pedagoški inštitut s sklepom Vlade Republike Slovenije pridobil status javnega raziskovalnega zavoda in tako postal samostojna raziskovalna ustanova.
Interni akti:
Etična načela
Pedagoški inštitut je sprejel Evropski kodeks ravnanja za ohranjanje raziskovalne poštenosti.
Pedagoški inštitut je pri svojem delu zavezan Smernicam za delo z otroki in mladostniki.
Financiranje
Raziskovalno in razvojno delo Pedagoškega inštituta je financirano preko nacionalnega raziskovalnega programa ter razpisov raziskovalnih in razvojnih projektov v Sloveniji in tujini.
Javni dokumenti
Javna izjava o vlogi in pomenu družboslovja in humanistike v raziskovalni dejavnosti – posvet o nujnosti družboslovja in humanistike:
- Javna izjava, ki so jo sprejeli direktorji inštitutov s področja družboslovja in humanistike
- Posnetek posveta o nujnosti družboslovja in humanistke, ki sta ga soorganizirala Pedagoški inštitut in ZRC SAZU
O Pedagoškem inštitutu: Nekaj dejstev