Digitalizacija šolstva ali digitalizacija šolarjev?
Slovensko šolstvo postaja vedno bolj digitalizirano, slovenske šole pa vedno bolj polne zaslonov, šolskih in zasebnih. Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje priporoča še obsežnejšo digitalizacijo: uvaja, na primer, aplikacijo KOBI, s katero naj bi se učenci in učenke učili brati celo s pametnega telefona, in projekt eTorba, ki naj bi kar največ učnega gradiva, vključno z učbeniki, pretočil v digitalno obliko. Za rabo na zaslonih. Zasloni naj bi postali osrednji poučevalni medij v slovenskih šolah. Učenci in učenke naj bi se učili hitreje in bolj učinkovito v digitalnih medijih, torej z zaslonov, zatrjuje ministrica za digitalno preobrazbo (april 2025) – pa za to ne navede nobenega razloga …
Težave z zasloni pa, nasprotno, segajo že v daljno leto 1988, ko so strokovnjaki pričeli ugotavljati, da je delo z zasloni bolj utrujajoče (ne le za oči), da zmanjšuje koncentracijo, da sta pri učenju z zaslonov slabša pomnjenje in priklic. Pa za to niso bili krivi stari, katodni monitorji, situacija se je z boljšimi monitorji, napredkom digitalizacije in eksponentnim povečevanjem zaslonov le še slabšala. Šolska populacija (vključno s študenti) je, zaradi vseprisotnosti zaslonov, postajala prepričana, da bo pri reševanju nalog uspešnejša v digitalnih medijih kot na papirju – pa se je izkazalo prav naspotno. Z množenjem zaslonov so se pričele množiti tudi raziskave o njihovem delovanju, ki so pokazale, da so prav tisti, ki veliko časa preživijo pred zasloni v kratkočasne namene, praviloma še veliko manj uspešni, kot tisti, ki ne preživljajo veliko časa pred zasloni.
Situacijo je izrazito poslabšal (in jo še poslabšuje) razmah socialnih omrežij, ki je prinesel padec bralne pismenosti, padec sposobnosti izražanja v maternem (knjižnem) jeziku, erozijo slovnice in pravopisa ter časovno zmanjšanje obdobij pozornosti, potrebnih za učinkovito predelavo informacij in uspešno učenje.
Je prihodnost slovenskega šolstva res v klikanju, tapkanju in drsenju namesto branja in pisanja? Kaj lahko storimo, da bo šolstvo tisto, ki bo obvladovalo digitalizacijo, ne digitalizacija šolstva?