Vljudno vabljeni na simpozij z naslovom Feministična teorija in zakaj jo potrebujemo tudi v izobraževanju, ki ga organiziramo na Pedagoškem inštitutu v sklopu praznovanja 60-letnice inštituta.
Naslov: Feministična teorija in zakaj jo potrebujemo tudi v izobraževanju
Moderatorka: dr. Valerija Vendramin, Pedagoški inštitut
Datum in ura: sreda, 15. oktober 2025, ob 17.00
Lokacija: sejna soba Pedagoškega inštituta (Gerbičeva 62, Ljubljana)
Razpravljavci in razpravljalke (po abecednem vrstnem redu):
prof. dr. Eva D. Bahovec, UL FF
prof. dr. Roman Kuhar, UL FF
izr. prof. dr. Renata Šribar, AMEU – ISH
Prijava: obrazec za prijavo
Vsebina simpozija: Feministična teorija in zakaj jo potrebujemo tudi v izobraževanju
Zgodovinsko razmerje med feminističnimi teorijami ter »spolom in edukacijo« je zapleteno, a pomembno je izpostaviti, da so na raziskovanje spola/spolov v vzgoji in izobraževanju močno vplivale različne oblike feminističnega teoretiziranja iz poznega dvajsetega in zgodnjega enaindvajsetega stoletja. Danes je to raziskovanje pogosto poimenovano kot študije spolov. Zaradi aktualnih družbenih, političnih in kulturnih sprememb se diverziteta feminističnega preučevanja spolov v vzgoji in izobraževanju vseskozi dopolnjuje z novimi teoretskimi uvidi, ki imajo pomembno vlogo pri oblikovanju razprav v »edukacijskem feminizmu«. Nemara eden od najpomembnejših poudarkov feministične teorije je povezava vednosti in oblasti – z njo so se epistemološka vprašanja premaknila z obrobja posameznih disciplin v središče sodobne teorije.
To področje je bilo v zadnjem času deležno specifične pozornosti: po eni strani se govori o »napredku« žensk v vseh segmentih družbenega življenja, po drugi pa tudi o »napredku« in »uspehu« deklet na različnih predmetnih področjih in vse boljših priložnostih, ki da jih imajo. Včasih je videti, kot da o tem nimamo več kaj povedati, saj so nekateri elementi ali zahteve feminizma vključeni v politično in institucionalno življenje. A hkrati se vse bolj krepijo tudi odpori proti obravnavanju s spoli povezane tematike v pedagoški praksi.
- Ker gre za obletnico Pedagoškega inštituta, bomo začeli_e z vprašanjem o vlogi, pomenu in raziskavah Centra za ženske študije, ki je bil na Pedagoškem inštitutu ustanovljen v devetdesetih letih prejšnjega stoletja (v naslednjem stoletju ukinjen).
- Nadaljevanje bo v bolj konceptualnem duhu. Zanimalo nas bo, kakšna je (ali bi morala biti) vloga feminističnih teorij v raziskovanju vzgoje in izobraževanja. Kje vidimo njihov nujen domet in poseben pomen?
- Vmes se bomo ustavili_e ob problemu poimenovanj. Izraz »študije spolov« je videti bolj inkluziven in morda bolj zanimiv; še bolj naj bi odprl polje ženskih študij (posvečajoč se neenakostim in razlikam ne le med spoli, pač pa tudi znotraj kategorij). Vztrajamo pri feministični teoriji?
- Hkrati – ker so gostujoči in gostujoče tudi pedagoški dejavni – bomo prisluhnili_e njihovim izkušnjam, razmislekom in predlogom, kar bo dopolnjeno s pogledi iz raziskovalne sfere, kjer se bo treba dotakniti tudi znanstvenih politik in nekaterih njihovih ukrepov. Ali te strategije delujejo? Kje so pomanjkljivosti?