Tragični dogodek v Novem mestu nas je kot strokovno in raziskovalno ustanovo, ki intenzivno sodeluje z romsko skupnostjo, globoko pretresel. V teh trenutkih žalosti in bolečine izražamo iskreno sočutje vsem prizadetim, posebej družini preminulega, pa tudi celotni skupnosti, ki se sooča z neizmerno izgubo.
Vsako nasilje je nedopustno, opozarjamo pa, da tragični primer ne sme postati povod za stigmatizacijo celotne romske skupnosti, temveč za razmislek o tem, kako kot družba ustvarjamo pogoje za varnost, spoštovanje in sožitje vseh državljank in državljanov. Angažiranje vojske in klicanje k protiterorističnim ukrepom za obvladovanje romske in “zaščito” neromske skupnosti je izrazito kontraproduktivno in kaže željo po avtoritarnem in represivnem obvladovanju družbe.
Pedagoški inštitut kot osrednja nacionalna ustanova za raziskovanje vzgoje in izobraževanja že vrsto let spodbuja razvoj kakovostnih in dostopnih programov za vse otroke, še posebej za tiste, ki odraščajo v najranljivejših okoliščinah. Naše strokovno in raziskovalno delo izhaja iz spoštovanja otrokovih pravic, načel socialne pravičnosti in enakih možnosti. Prepričani smo, da imajo vsi otroci – brez izjeme – pravico do kakovostne vzgoje in izobraževanja. Zato pozivamo, naj morebitni zakonodajni ukrepi, ki jih Vlada RS pripravlja v odziv na nedavni dogodek, ne vodijo ponovno v izključevanje in razdvajanje, temveč v iskanje celostnih in strokovno utemeljenih rešitev.
Pri tem želimo, na podlagi dolgoletnega raziskovalnega in razvojnega dela na področju vzgoje in izobraževanja romskih otrok, opozoriti na nekatera sistemska izhodišča, ki naj usmerjajo oblikovanje dolgoročnih politik na področju vzgoje in izobraževanja ter socialnega vključevanja romske skupnosti.
Ključna naloga je vzpostavitev integriranega sistema storitev na področju zgodnjega otroštva, ki povezuje tri, za zgodnje otroštvo ključne resorje: vzgojo in izobraževanje, zdravstvo in socialo. Pri tem je pomembno medresorsko sodelovanje na lokalni in sistemski ravni, ki združuje predstavnike vzgojno-izobraževalnih ustanov, centrov za socialno delo, zdravstvenih domov ter tudi občin, policije, sodne oblasti, nevladnih organizacij in romske skupnosti. Le celosten in usklajen pristop lahko učinkovito podpira družine, preprečuje socialno izključenost ter krepi zaupanje v institucije. Lokalna politika pri tem lahko in mora odigrati ključno vlogo.
Posebno pozornost je treba posvetiti zagotavljanju dostopnih in kakovostnih predšolskih programov, ki omogočajo čim zgodnejše vključevanje romskih otrok v heterogene skupine vrstnikov in s tem njihov celostni razvoj. Hkrati je treba vlagati v krepitev kompetenc strokovnih delavcev, zlasti na področju socialne pravičnosti, prepoznavanja predsodkov in stereotipov do romske skupnosti ter razvoja vključujoče kulture v vrtcih in šolah.
Pomemben del vključujoče politike predstavlja tudi opolnomočenje staršev. Družina je ključni partner pri otrokovem razvoju, zato je treba vzpostavljati programe za krepitev starševskih kompetenc, hkrati pa spodbujati njihovo vključevanje v šolanje in na trg delovne sile z namenom prekinitve začaranega kroga revščine in izključenosti.
Vsemu navedenemu pa je treba zagotoviti sistemsko podporo in stabilno financiranje, saj so vlaganja v zgodnje otroštvo ena najučinkovitejših družbenih naložb. Raziskave potrjujejo, da se investicija, vložena v kakovostne programe zgodnjega otroštva, družbi povrne najmanj sedemkrat – skozi višjo izobrazbeno raven, boljše zdravje, manj kriminala in večjo gospodarsko produktivnost.
Pedagoški inštitut zato poziva Vlado Republike Slovenije, Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje ter druge resorje, da pri pripravi zakonodajnih ukrepov zagotovijo, da bodo ti v skladu s Konvencijo o otrokovih pravicah in načeli socialne pravičnosti. Ukrepi, namenjeni večji varnosti in sožitju, morajo biti neločljivo povezani z vlaganji v kakovostno zgodnje otroštvo, izobraževanje in podporo romskim družinam. Pri oblikovanju rešitev je nujno vključiti strokovne institucije in predstavnike skupnosti, ki na tem področju delujejo, ter predstavnike romske skupnosti po načelu nič o Romih brez Romov.
Na dolgi rok lahko varnost in sožitje zagotovimo le z znanjem, sodelovanjem in sistemsko podporo – ne pa z ločevanjem ali ustvarjanjem razlik.
Ljubljana, 3. XI. 2025
Prof. dr. Igor Ž. Žagar,
direktor Pedagoškega inštituta
Dr. Jerneja Jager,
vodja Centra za kakovost v vzgoji in izobraževanju
PEDAGOŠKI INŠTITUT