10. znanstvena konferenca Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Upad različnih pismenosti v Sloveniji – izzivi in priložnosti

10. znanstvena konferenca »Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Upad različnih pismenosti v Sloveniji – izzivi in priložnosti« bo potekala dva dni, in sicer v sredo, 17. 9., in četrtek, 18. 9. 2025, v prostorih Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani (Aškerčeva 2, 1000 Ljubljana).


Podrobnejši opis vsebinske usmeritve konference

V zadnjih letih so mednarodne raziskave zaznale upad različnih vrst pismenosti med slovenskimi učenci in učenkami. Poleg raziskave PISA, ki meri bralno, matematično in naravoslovno pismenost 15-letnikov in 15-letnic, je raziskava PIRLS 2021 pokazala upad bralne pismenosti med slovenskimi četrtošolci in četrtošolkami, raziskava ICILS 2023 je zaznala padec dosežkov slovenskih osmošolcev in osmošolk na področju računalniške in informacijske pismenosti, raziskava ICCS 2022 pa padec državljanske pismenosti. Ti negativni trendi, ki ponekod strmoglavljajo vse do l. 2009, kažejo na potrebo po temeljitem pregledu in prilagoditvi izobraževalnih pristopov ter strategij za izboljšanje pismenosti.

Pedagoški inštitut, ustanovljen leta 1965, je osrednja raziskovalna institucija na področju vzgoje in izobraževanja v Sloveniji. Njegova vloga vključuje izvajanje temeljnih, razvojnih in aplikativnih raziskav ter izvajanje mednarodnih raziskav znanja, ki merijo različne pismenosti. Inštitut zagotavlja dragocene podatke in analize, ki so ključnega pomena za oblikovanje izobraževalnih politik in praks v Sloveniji. S svojim delom pa skuša prispevati k izboljšanju kakovosti izobraževanja ter podpira strokovni razvoj učiteljev in učiteljic ter drugih izobraževalnih delavcev.

Ob 60. obletnici delovanja Pedagoškega inštituta bo jubilejna, 10. konferenca, ki smo jo naslovili »Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Upad različnih pismenosti v Sloveniji – izzivi in priložnosti«, izvrstna prilika za refleksijo o preteklih dosežkih in izzivih ter za razpravo o prihodnjih smereh razvoja izobraževanja v Sloveniji. Poudarek bo na iskanju rešitev za izboljšanje vseh pismenosti ter na vlogi inštituta pri oblikovanju učinkovitih izobraževalnih politik in praks. Jubilej bo dodatno obogatil vsebinski program konference ter, tako vsaj upamo, spodbudil razprave o pomenu raziskovanja in inovacij v izobraževanju.

prof. dr. Igor Ž. Žagar, predsednik programskega odbora konference in direktor Pedagoškega inštituta

 


Program konference

sreda, 17. september 2025

8.30 – 9.00 registracija na konferenco in kava za dobro jutro
9:00 – 9:30 uvodni nagovori
9:30 – 11:00 plenarno predavanje: ddr. Zdenko Kodelja (Pedagoški inštitut) in dr. Zdenko Medveš (Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta): Šestdeset let Pedagoškega inštituta za avtonomijo raziskovanja
11:00 – 11:30 odmor za kavo
11:30 – 13:00 predstavitve prijavljenih prispevkov
13:00 – 14:00 odmor za kosilo
14:00 – 15:00 predstavitve prijavljenih prispevkov

 

četrtek, 18. september 2025

08:30 – 9:00 registracija na konferenco
09:00 – 10:00 plenarno predavanje: dr. Igor Ž. Žagar (Pedagoški inštitut, Ljubljana): Digitalizacija šolstva ali digitalizacija šolarjev?
10:00 – 10:30 podelitev priznanj
10:30 – 11:00 odmor za kavo
11:00  12.00 predstavitve prijavljenih prispevkov
12:00 – 13:00 odmor za kosilo
13:00 – 14:30 predstavitve prijavljenih prispevkov in panelna razprava
14:30 – 15:00 odmor za kavo
15:00 – 17:00  

okrogla miza: Učenje iz rezultatov: Kako mednarodne raziskave izboljšujejo slovensko izobraževanje?

Sodelujoči_e:

  • dr. Eva Klemenčič Mirazchiyski, Pedagoški inštitut;
  • mag. Marijana Kolenko, Osnovna šola Lava;
  • dr. Fani Nolimal, Zavod RS za šolstvo;
  • dr. Tanja Taštanoska, Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje
  • dr. Darko Zupanc, Državni izpitni center.

 

Moderatorka: dr. Klaudija Šterman Ivančič, Pedagoški inštitut


Zbornik povzetkov konference

 


Organizatorji konference

Znanstveno konferenco organiziramo Pedagoški inštitut (PI)Slovensko društvo raziskovalcev na področju edukacije (SLODRE) ter Oddelek za pedagogiko in andragogiko Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani.

Dostopnost